Планування, організація та уміння визначати пріоритети є важливими компетенціями, які застосовуються до всіх сфер нашого життя. Створення організованого навчального простору й уміння ефективно управляти навчанням є суттєвим для академічного життя.
Соціальні компетенції
Як ми бачимо себе і як нас бачать інші? Мати самосвідомість є важливою частиною розуміння того, як ми поводимо себе і вміємо належним чином реагувати в різних соціальних ситуаціях. Знання того, що змушує нас кидати виклик деяким із наших власних стереотипів, приділяючи особливу увагу нашим соціальним навичкам, допоможе побудувати кращі відносини і поліпшити взаємодію з тими, хто навколо нас.
Управління людьми
Розуміння того, як керувати людьми в робочій ситуації, може означати все - від знання, як отримати найкраще з інших та мотивації команди, до спроможності вести і підтримувати колег у складних ситуаціях.
Критичне мислення
Здатність застосовувати критичне мислення, оцінити інформацію з різних джерел і проаналізувати логіку аргументів є найважливішими навичками для подальшого навчання у ВНЗ. Для учнів, які планують після школи навчатися у ВНЗ, розвиток навичок критичного мислення розглядається як необхідна основа для успіху у навчанні.
Тайм - менеджмент
Усі ми стикаємось з різними вимогами в особистому, професійному та учнівському житті. Іноді здається, що 24 години на добу не вистачає. Знати, як ефективно управляти своїм робочим часом, має вирішальне значення, допомагаючи знайти відчуття балансу і зменшити рівень стресу.
Полікультурна компетенція (повага до інших людей, толерантність)
Бути шанобливим до інших і приймати думки людей, права і почуття, навіть, якщо вони відрізняються від власних, має важливе значення для збереження особистих стосунків. Показати повагу до батьків, учителів, старших за віком або професійним статусом – така основна мета ресурсів, які ілюструють важливість цієї компетенції в усіх аспектах нашого повсякденного життя.
Комунікативні компетенції
Установлення контактів та зв’язків з іншими людьми є важливою частиною комунікації. Добірка ресурсів стосується міжособистісних та комунікаційних навичок, які учні можуть розвинути іноземною мовою, щоб мати можливість ефективно спілкуватися.
Вміння спілкуватися та співпрацювати
Навички ефективного спілкування та співпраці є невід’ємною частиною будь-яких відносин, впливаючи на все, від професійного розвитку до особистісної соціальної взаємодії.
Вміння вчитися
Навчання є невід’ємною частиною академічних успіхів. Незалежно від віку або рівня навчитися бути ефективним учнем та розуміти те, як керувати навчанням, є важливим для всіх учнів.
Учні початкових класів потребують розумного співвідношення мовної практики та розважальних видів діяльності для того, щоб досягти грамотного використання мовних структур. Це зумовлено тим, що в цьому віці діти мають надзвичайну здатність запам’ятовувати нову інформацію, але абстрактне мислення ще не розвинуте в достатній мірі, що не дозволяє їм застосовувати вивчене в різних ситуаціях.
Саме тому пісні є надзвичайно цінною частиною навчального процесу з учнями початкових класів. По-перше, пісні забезпечують активне вживання більшої кількості мовних структур, ніж будь- який інший вид діяльності. По-друге, в піснях учні використовують ряд поєднаних речень, у той час як їхня розмовна практика все ще може триматися на рівні коротких фраз або речень. І нарешті, тексти пісень, спеціально написаних для використання на уроках іноземної мови, базуються на повторах, що забезпечує багаторазове вживання ключових структур.
Практичне навчання або «навчання через проекти» є випробуваним засобом мотивації дітей, адже, виконуючи проектну роботу, діти роблять те, що їм природно подобається, і мають змогу уникнути того, що їм не подобається. Виконання проектної роботи дозволяє учням поєднати вивчення іноземної мови з іншими предметами шкільної програми, одночасно розвиваючи дитину в цілому - її мислення, уяву, креативність, навчаючи її соціальних цінностей та вміння працювати самостійно або в групі.
Створюючи та презентуючи кінцевий продукт (плакат, модель, буклет, журнал, винахід тощо), учні розвивають усі чотири мовленнєві вміння (говоріння, читання, слухання та письмо), відпрацьовуючи при цьому вивчений матеріал та вивчаючи нові граматичні структури та лексичні одиниці так само, як вони вивчали та вивчають рідну мову, - через досвід. Учні використовують мову як інструмент та мають можливість відчути, наскільки вона корисна та гнучка.
Важливим питанням при навчанні іноземної мови є зменшення емоційної дистанції між учнем та самою іноземною мовою. Іншими словами, - зменшення «чужості» мови, що вивчається, наближуючи її до учнів, створюючи зв’язки з іншими сферами життя учнів, створюючи умови, в яких вони насолоджуються тим, що говорять іноземною мовою, розпізнаючи при цьому інтонацію та вимову.
Такі процеси ідентифікації, імітації та креативної гри є частиною того, як діти вивчають рідну мову. Діти із задоволенням наслідують звуки, грають зі словами та розігрують ролі, що допомагає їм відпрацювати моделі соціальної поведінки, зрозуміти, як взаємодіяти один з одним, розвинути свою особистість. Розігрування ролей допомагає дітям розвинути мовні компетенції, уяву та креативність.
До реалізації проекту вже долучилася Міжнародна волонтерська організація Корпус Миру, українська волонтерська ініціатива Євромайдан SOS, Британська рада, Американські ради, Світовий конгрес українців, програма «КАКТУС»; видавництва - Cambridge University Press, Mcmillan Education, Pearson, Oxford University Press та інші.
Наші міжнародні партнери підготували різноманітні методичні розробки для проведення та організації літніх мовних таборів.
Навчальна система Oxford Reading Circles використовується для опрацювання текстів різного об’єму і формату з метою розвитку в учнів навичок критичного мислення та вдосконалення мовних умінь шляхом проведення рольової гри та групової дискусії. Застосування цієї методики розвиває в учнів усі види мовленнєвої діяльності, формує вміння працювати в групах і автономно, прививає любов до читання художніх творів.
Спочатку учням пропонується цікавий текст. Після того, як учні прочитають текст, вони поділяються на групи і отримують окремі ролі. Починається наступний етап роботи, під час якого учасники опрацьовують матеріал у групах через призму щойно одержаних ролей та згідно з отриманими завданнями. Фінальний етап передбачає висловлення власних думок, презентацію виконаних завдань, активну участь в обговоренні тексту.
Система Oxford Reading Circles успішно працює завдяки двом чинникам: цікавому матеріалу, який спонукає до бурхливого обговорення, і ретельно спланованій, продуманій роботі над обраним текстом.
Видавництво Express Publishing рекомендує використовувати серії Storytime та Showtime не тільки для читання, а й як матеріал для інсценування (Drama), та додає детальні розробки та методичні поради в Teacher’s Book. Серія Storytime - для учнів молодшої школи, Showtime - для середньої школи.
У процесі роботи над проектом відбувається активізація лексики та граматичних структур, покращення вимови й інтонації (учні мають можливість прослухати весь текст в аудіозапису), забезпечується практика усного мовлення та подолання мовного бар’єру.
Учні знайомляться з культурою і літературою народів світу, у творчій атмосфері підвищується зацікавленість до вивчення мови та мотивації для подальшого вдосконалення.
Проект має такі переваги: можливість застосовувати в різнорівневих і різновікових групах - залучати всіх учнів незалежно від рівня (під час роботи можливо адаптувати сценарій і регулювати ступінь активності кожного з учасників), дати можливість дітям розкрити свої здібності, організовувати
роботу індивідуально (під час роботи над своїм текстом), у парах, у групах.
Під час підготовчого етапу (розділ First-time Listening and Reading), учні ознайомлюються з твором: слухають його у запису, у виконанні керівника або читають самостійно. Можливе виконання невеликих завдань до тексту. Під час підготовчого етапу паралельно бажано починати роботу з розділу Drama Activities для того, щоб учні усвідомлювали кінцеву мету проекту - інсценування тексту. Вправи Drama Activities є двох типів - пов’язані безпосередньо з текстом та загальні, мета яких - тренувати увагу, пам’ять, спостережливість, уміння зосередитися, усвідомити мету поставленого завдання, а також вміння працювати разом та координувати свої дії. Ці вправи допоможуть також краще володіти своїм голосом, мімікою, рухами.
Міжнародний освітньо-методичний центр PEARSON-Dinternal розробив комплекс навчально-методичних матеріалів для проведення проектної роботи в літніх мовних таборах у 2015 р.
Проектна робота якнайкраще відповідає формату та вимогам навчальної діяльності учнів у літніх мовних таборах. Вона є чудовим інструментом реалізації комунікативного підходу в мотивуючій, ігровій та змагальній формах, забезпечує активну мовленнєву практику кожного учня, розширює світогляд учнів і включає їх в активний діалог культур.
Матеріали PEARSON-Dinternal розроблено у трьох рівнях: молодший, середній, старший. Тематика та мовленнєве наповнення кожного з них відповідає психологічним особливостям, сфері вподобань та рівню мовленнєвої компетенції учнів відповідної вікової категорії.
Матеріали кожного рівня містять:
- Методичні рекомендації щодо проведення проектної роботи.
2.Декілька варіантів кінцевого проекту, що їх можуть створити школярі.
3.Поетапний план роботи над проектом.
4.Послідовний опис кожного із запропонованих етапів (перебіг навчальних сесій, порядок опрацювання мовного матеріалу, комунікативні шляхи активізації вже пройденого матеріалу, додаткові ігрові види діяльності, ключі до запропонованих завдань).
5.Навчальні матеріали для учнів (тексти, завдання, аудіоматеріали, ребуси, кросворди тощо).
Запропонований комплекс матеріалів із проведення проектної роботи дозволить індивідуалізувати навчальний процес, надасть можливість кожному учневі проявити креативність, реалізувати свій творчий потенціал і суттєво розвинути мовленнєві вміння та навички.